For privacy reasons Facebook needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politică de confidențialitate.
I Accept

  1. Cum poate un copywriter să scrie atât de repede fără să iasă fum din tastatură?
  2. Cum de copywriterul are mereu cuvintele la el și găsește subiecte atât de bune?
  3. Câte lucruri poate ști o persoană care tot timpul stă în fața calculatorului și scrie?
  4. Cum găsește un copywriter cuvinte atât de puternice încât te lasă fără cuvinte?
  Sunt întrebări care apar în mintea tuturor celor care vor să își promoveze afacerea sau se ocupă cu promovarea produselor și/sau serviciilor companiei pentru care lucrează. În afară de talent și un vocabular bogat, nu este cunoscut ce îi mai trebuie unui copywriter pentru a redacta texte de impact. Iată răspunsurile la întrebările de mai sus, oferite, bineînțeles, de un copywriter.  
    1. COPYWRITER + TASTATURĂ = PRIETENIE
Combinația Alt+Tab este deseori folosită, pentru că permite jonglarea printre Word, mail, Google search etc. Nu este singura combinație de taste care ajută în procesul de redactare a unui text de orice natură, fie el advertorial, articol pentru blog, descriere de produs ș.a.m.d. Ctrl+C și Ctrl+V (celebrele copy-paste) sunt deja întipărite în buricele degetelor și ajută la manevrarea rapidă a cuvintelor în interiorul textului, poate chiar a frazelor sau paragrafelor. Atenție! A nu se confunda cu copy-paste dat altor texte sau fragmente de text deja publicate! Plagiatul aduce întotdeauna deservicii. ROU-ROS este un must, precum și folosirea excesivă a diacriticelor, până când a scrie cu diactitice devine ceva la fel de ușor ca a scrie fără diacritice. Deși există softuri care pun ele singure căciulița pe „ă”, acestea mai dau erori, care trebuie verificate manual. Săgețile stânga-dreapta sunt precum schimbătorul de viteze de la mașină: aproape că vrei să stai non-stop cu degetele pe ele, deoarece nu rare sunt momentele în care este uitată pe moment și reamintită două secunde mai târziu. E vorba de o acțiune preventivă. Typo-ul se identifică ușor pe moment și foarte greu după aceea. Delete și Backspace sunt tastele aflate în corelație cu acțiunea de a repara erorile de redactare în termen de doar câteva secunde. Sunt folosite instinctiv, permanent și cu precizie.  
inspiratie

2. COPYWRITER + EFORT = INSPIRAȚIE

De unde îi provine creativitatea? De unde se nasc ideile, de unde apar cuvintele? Din anumite conflicte interne. Un copywriter pasionat de ceea ce face duce multe lupte cu el însuși, iar după ce totul se calmează, rămâne un text. Poeții îl numesc chinul creației. Comparația aduce aminte de formarea sistemului nostru solar. Abia în plan secundar, copywriterul duce eventuale lupte cu agenția care îi dă task-ul respectiv și cu cerințele clientului beneficiar. Inspirația unui copywriter e de tip pragmatic. Există un deadline de trimitere a textului redactat, iar acel deadline forțează inspirația de multe ori, o modifică, o pune la încercare. Iată de ce inspirația, de multe ori, vine scriind, tot așa cum pofta vine mâncând, după cum mare dreptate are – din nou – înțelepciunea populară românească! Muzica ajută dacă este instrumentală. Când timpanele unui copywriter sunt cuprinse de versuri, imediat se concentrează pe ele și mai că le scrie în text! Formularea „am dat-o din greșeală-n vals” (Smiley – Vals) nu poate fi inserată între „stimulează regenerarea fiziologică a părului” și „zone ale scalpului care prezintă subțiere”. Procesul creativ poate fi îngreunat dacă se stă non-stop în fața ecranului. Odată ce task-ul este bine înțeles și research-ul este bine făcut, mintea trebuie să se relaxeze puțin și să gândească o abordare anume, un ton potrivit, precum și un element de noutate. Consumul lejer de infomație random ajută la generarea de idei. Aceasta este partea forțată a inspirației, cea care face să apară inspirația aceea diafană, intrinsecă, sublimă și specifică flerului unui copywriter. Așa apare ceea ce în exterior se vede ca talent. Un copywriter luptă cu el însuși. Dacă își asumă rolul cu adevărat, nu poate cădea în ispita limbii de lemn, în mrejele textului banal sau în hăul plin de ecou al redundanței informației. Degeaba există abilități, experiență și relație bună cu tastatura, dacă nu există și suflet și dorința de competiție tu-cu-tine!  
cunoastere
3. COPYWRITER + CURIOZITATE = CUNOAȘTERE Nu poți înțelege ceea ce nu cunoști. Nu te poți face înțeles dacă scrii lucruri pe care nu le înțelegi. Dacă înțelegi cu adevărat industria în care activează clientul beneficiar al articolului, dacă îi înțelegi business-ul, dacă înțelegi produsul sau serviciul pe care îl descrii în textul tău, atunci reușești! Pentru ca textul să dea rezultatele scontate și să se ridice la înălțimea așteptărilor clientului, trebuie ca documentarea să se facă exemplar. Bineînțeles, există domenii preferate, domenii acceptabile, precum și domenii care nu îl încântă deloc pe un copywriter, însă preferințele acestuia nu trebuie să îngreuneze procesul de redactare, ci să îl ajute. Personalitatea copywriterului poate să ajungă în text numai prin acel personal touch care învăluiește, dar nu intră în structura informațională a acestuia. Copywriterul ajunge să cunoască superficial multe lucruri din multe domenii, însă renunță la a le clasifica în utile și inutile, întrucât nu se știe niciodată când anume pot fi utile pe viitor. Bagajul de cunoștințe acumulate va fi folosit întotdeauna pentru a scurta timpul necesar research-ului. În plus – lucru foarte important – vor putea fi făcute asocieri, vor putea fi spuse mai multe lucruri decât caracteristicile produsului promovat. Cunoașterea permite copywriterului să înfățișeze mai bine avantajele produsului sau serviciului pe care îl descrie și în jurul căruia își așează cuvintele. Copywriterul este un curios pursânge și un povestitor sadea. Cunoașterea ar fi precară fără curiozitate. Înaintea redactării propriu-zise, research-ul, adică faza de cercetare, este esențială pentru a fi relevant în ceea ce scrii din postura de copywriter. Curiozitatea face ca research-ul să nu fie o corvoadă, ci chiar o plăcere!  
Marketing-Slider
4. COPYWRITER + OMENIE = POVESTE Se scrie pentru oameni, iar oamenilor le plac poveștile. Poveștile de viață, istorisirile, situațiile reale, deosebite și care au tâlc. Da, copywriterii scriu povești cu și despre produsele și serviciile clientului beneficiar. Contextul coerent și discursul consistent sunt elemente care conduc la povești demne de a fi citite și demne de a fi… repovestite – prin share. Copywriterul este un writer și scrie pentru oameni. Este un scriitor aservit unui interes comercial, dar fără ca interesul comercial să îl ademenească în a păcăli cititorii. Minciuna are picioare scurte, așa că un copywriter, prin intermediul poveștii, dorește să îl convingă pe cititor de anumite lucruri, apelează la persuasiune și are încredere că publicul țintă răspunde pozitiv invitației. Limbajul este adaptat publicului țintă, la fel și tipul de poveste. Dacă nu ar mai scrie, copywriterul s-ar apuca de emisiuni radiofonice, ar susține speech-uri sau ar fotografia. Ar spune povești în continuare, numai că într-un alt mod.   BONUS. COPYWRITER + SUBIECTIVISM = SFAT În domeniile umaniste, rețeta succesului depinde de foarte mulți factori, iar cei care se apucă să dea sfaturi știu foarte bine că sfaturile lor sunt caracterizate de subiectivism și efemeritate. Copywriterul care a redactat acest articol ar putea da un singur sfat personal pentru cei care vor să scrie: scrie ca și cum ai vorbi, pe înțelesul celui care te citește! Sunetul vocii tale să fie înlocuit cu sunetele tastelor pe care le apeși. Fă din asta un mod de viață! Mult succes!